Skip to main content
Home » Forårsklar » Spar penge og kør sikkert ved at skifte til sommerdæk om foråret
Bilpleje

Spar penge og kør sikkert ved at skifte til sommerdæk om foråret

avatar

Volker Nitz

Direktør i Rådet for Større Dæksikkerhed

478.000 danske bilejere skiftede ikke til sommerdæk sidste år, men der er både sikkerhedsmæssige og økonomiske gevinster ved at skifte fra vinterdæk her i foråret.

Dæk er et overset interesseemne

Selv om kønshormonet testosteron sikkert er en del af årsagen til, at bilejere ynder at ’sparke dæk’, så er dæk bare generelt usexede. Ikke at skifte fra vinterdæk til sommerdæk kan skyldes den manglende interesse, dovenskab, glemsomhed eller, at man regner med at spare penge. Men man kan faktisk spare både penge, uheld og i sidste ende liv ved at skifte. ”Dæk et overset interesseemne. De fleste er meget lidt interesseret i deres dæk og skifter ikke til sommerdæk måske for at spare omkostningen, tiden og besværet. Men det er udtryk for manglende indsigt og interesse for det, der holder os kørende. Dækkene er jo godt nok bare sorte, runde og ser meget ens ud. Men i stedet for at sparke til dem, burde man interessere sig lidt mere for dem,” siger Volker Nitz, direktør i Rådet for Større Dæksikkerhed. Det har både konsekvenser for sikkerhed og økonomi ikke at skifte til sommerdæk.

Dæk er bilens vigtigste sikkerhedsudstyr

Dæk har sikkerhedsmæssige konsekvenser for trafiksikkerheden, og Færdselsstyrelsen har påvist, at fejl på biler er skyld i hver femte ulykke – og her er manglende dækskifte en del af det. ”Når det kommer til sikkerhed kigger folk mere på barnestole, airbags o.lign. Det er naturligvis også væsentligt, men dækkene er faktisk bilens vigtigste sikkerhedsudstyr,” siger Volker Nitz.

Ustabile vinterdæk i varmegrader

Ved høje temperaturer kan vinterdækket blive ustabilt, og det har om sommeren dårligere bremselængde og vejgreb. På våd vej har vinterdæk 15 % længere bremselængde om sommeren, og på tør vej er der 10 % dårligere vejgreb f.eks. rundt i en kurve. ”For at sikre det optimale vejgreb bør man skifte til sommerdæk, når temperaturen hele døgnet er over ca. 7 grader. Vi anbefaler, at man skifter omkring påske – dog afhængigt af, hvornår den falder,” påpeger Volker Nitz.

Bedre økonomi i at have to sæt dæk

Dækkene har konsekvenser for ens biløkonomi. Både brændstofforbrug og slitage af dækkene påvirkes af dæktypen, så det betaler sig at have både vinterdæk og sommerdæk. ”Vinterdæk har op til 15 % højere rullemodstand, så de bruger mere brændstof. Tilmed slides de hurtigere, for gummiblandingen er blødere, da den er tilpasset de lavere temperaturer om vinteren. Og ved at køre på vinterdæk om sommeren risikerer man, at ens vinterdæk måske så ikke er klar til selve vinteren, så man må investere i et sæt nye. Med to sæt dæk kan man optimere, så begge sæt holder længere,” siger Volker Nitz.

Helårsdæk er et kompromis

En del bilejere vælger at køre på helårsdæk, men det er ifølge Volker Nitz ikke optimalt. ”Helårsdæk er et kompromis, for der findes ikke det dæk, der kan klare de udsving, vi har i vejrforholdene. Helårsdæk kan bruges af dem, der kører meget lidt, og som kan finde alternativer til bilen, når vejret kræver det,” siger han og henviser til en instruktør fra FDM Sjællandsringen, der sammenligner helårsdæk med at gå med den samme jakke året rundt. Det, der adskiller sommerdæk fra vinterdæk og helårsdæk, er særligt gummiblandingen i dækkene. Sommerdæk har en gummiblanding, der gør det hårdere end vinterdæk. ”Et dæks egnethed til forskelligt vejr er et spørgsmål om gummiblandingen og den måde, mønsteret er produceret på for at give det maksimale vejgreb i forhold til vejforhold, nedbør og temperatur,” siger Volker Nitz.

.

Next article